فراهم شدن امکان ثبت نام و دسترسی به پایگاه تامین منابع علمی (مگاپیپر) در خارج از دانشگاه

۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۱۵۴۰ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۲۷۸۹
فراهم شدن امکان ثبت نام و دسترسی به پایگاه تامین منابع علمی (مگاپیپر) در خارج از دانشگاه

اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز می توانند از طریق پایگاه تامین منابع علمی دانشگاه تبریز به ادرس megapaper.ir به پایگاه های اطلاعاتی معتبر داخلی و بین المللی در حوزه های مختلف مهندسی, کشاورزی, علوم, استنادی, عمومی و .... و پایگاه های ویراستاری رایگان مقالات و مشابهت یابی Iز طریق ابزار معتبر Itenticate به اطلاعات و ابزارهای علمی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
اساتید و دانشجویانی که در این پایگاه حاوی ۹۰ میلیون رکورد علمی اعم از کتاب, پایان.نامه, رساله, استاندارد و .... عضویت ندارند می توانند با تکمیل فرم انلاین مندرج در وب سایت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه به آدرس

راهنمای ثبت نام و استفاده

لینک دسترسی به پایگاه مگاپیپر

از محل اقامت خود مشترک استفاده از این پایگاه شوند.
کاربران می توانند یا در اولین صفحه این پایگاه, پیشینه خود را در سیستم جستجوی منابع دیجیتال به صورت بسیار آسان بیابند. و یا اینکه از طریق سرویس eZaccess  به یک پایگاه خاص که بر اساس موضوعات تحت پوشش دسته بندی شده اند وارد شده و به صورت اریجینال از ان استفاده کنند.
 
سیستم جستجوی منابع دیجیتال (Orca Search) امکان جستجو در بیش از ۸۵ میلیون رکورد منابع دیجیتال شامل ۱۰ نوع مدرک را ایجاد میکند، که مهمترین آنها عبارتند از: مقالات ژورنالی لاتین (Journal Article)، مقالات کنفرانسی (Conference Paper)، کتابها (eBook) و نیز فصلهای کتاب، (Book Chapter)، و استانداردهای صنعتی، پایان نامه ها (Thesis) مقالات فارسی و گزارشها (Reports)
از این تعداد منابع بیش از ۶۵ میلیون رکورد مربوط به مقالات ژورنالی، بیش از ۳ میلیون رکورد مربوط به مقالات کنفرانسی و ۸ میلیون رکورد آن مربوط به منابع دیجیتال کتابها و فصلهای آن بوده است. همچنین بیش از ۲۵۰ هزار رکورد متعلق به استانداردهای علمی صنعتی است که امکان جستجوی این منابع از میان بیش از ۴,۰۰۰ ناشر، در این پایگاه وجود دارد.
امکان جستجو در پایگاه بر اساس: عنوان، نویسنده (گان)، شناسه های مختلف دیجیتال (DOI- PMID-ISSN-ISBN) و نیز کلیدواژگان وجود دارد.
از سویی دیگر، امکان محدود کردن (Filter) نتایج جستجو بر حسب متغیرهای متنوعی از جمله: نوع مدرک (Type)، موضوع (Category)، سال انتشار (Year)، ناشر(Publisher) و موسسه/انجمن علمی (Funder Name) وجود دارد.
جستجو در این منابع در کسری از ثانیه انجام می ‏شود.
چنانکه ذکر شد از دیگر تسهیلات ارزشمند این پایگاه
سرویس eZaccess است.
 با ارائه سرویس دسترسی مستقیم به پایگاههای علمی، محدودیتهای زیادی برطرف خواهد شد که مهمترین آنها عبارتند از:
از آنجا که بستر اصلی خدمات جستجوی پایگاه مگاپیپر براساس شناسه DOI است و پایگاه های متنوعی وجود دارد که فاقد شناسه DOI هستند (مانند: EbscoHost و HeinOnline) لذا امکان درخواست منابع آنها در پایگاه مگاپیپر وجود ندارد. لذا لازم است کاربران به نحوی مستقیما از طریق پایگاه اصلی به منابع آن دسترسی داشته باشند.
پایگاه هایی وجود دارد که دسترسی به منابع آنها تنها با جستجوی در همان پایگاه امکان پذیر است (مانند: FirstSearch و Factiva) و تاکنون از طریق جستجوی پایگاه مگاپیپر امکان دسترسی به منابع آن وجود نداشته است.
دسترسی به پایگاههای استنادی (مانند: Scopus و web of science) باید از طریق دسترسی مستقیم به همان پایگاه ارائه شود.
سرویس جستجوی هر پایگاه برای آن پایگاه بهینه سازی شده و قاعدتا بهترین سرویس جستجو است و کاربران برای استفاده از آن پایگاه سهولت بیشتری را خواهند داشت.
منابع برخی پایگاهها گاهی بصورت صرفا متنی (Text) و بدون لینک Pdf است (مانند: ClinicalKey , APA و TargetOnline) و نیز پایگاه هایی که خدمات دسترسی به منابع تصویری، صوتی یا ویدیوئی دارند از این طریق امکان پذیر خواهد شد.
پایگاه های مرتبط با استانداردها (مانند: ASTM و IHS) که منابع آنها بروزرسانی زیادی دارد و کاربران لازم است به تغییرات دو نسخه متفاوت از یک استاندارد دسترسی داشته باشند که از این طریق می توانند اطلاع و اشراف کاملی نسبت به منابع آنها داشته باشند.
این سرویس که دسترسی مستقیم.به پایگاه ها را فراهم می اورد با توجه به تعداد بالای پایگاه ها (بالغ بر 1500 مورد) و هزینه بالای دسترسی مستقیم به آنها و نیز عدم امکان دسترسی به نمایندگان رسمی (کارگزاران) بسیاری از آنها، بسیار سودمند, لازم و ضروری است.


( ۱۳۱ )

نظر شما :